aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Jak najłatwiej zwiększyć spożycie warzyw i owoców?

1 lipca 2020
Jak najłatwiej zwiększyć spożycie warzyw i owoców?
Każdego dnia jest kilka okazji by zjeść warzywo lub owoc. W ramach realizowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” poznaliśmy najlepsze sposoby na relatywnie łatwe zwiększenie ich ilości w diecie. Półprodukty, porcje gotowe do spożycia, przekąski oraz kolacja – to trzy okazje najwyżej oceniane przez ekspertów Kantar.
polska smakuje_pasek (1).jpg
Prezentowane sposoby zwiększenia konsumpcji to wnioski z wywiadów etnograficznych, opartych o asystowanie respondentom w zakupach, gotowaniu i posiłkach.

Kolacja
 
Warto promować zwiększanie ilości warzyw w diecie zaczynając dań kolacyjnych lub obiado-kolacyjnych. Warzywa idealnie pasują do tych posiłków, bo są uważane za lekkie.
 

- Warto promować warzywa jako główny składnik kolacji. Według konsumentów są lekkie, łatwostrawne, a jednocześnie sycące i dostarczające ważnych składników odżywczych. Większe możliwości czasowe pozwalają na większą atencję w przygotowywaniu popołudniowych posiłków, a jednocześnie posiłki przygotowywane na bazie świeżych warzyw mogą być spożywane dnia następnego np. jako drugie śniadanie, a potrawy przygotowywane na ciało, jako obiad czy lunch zabrany do pracy

- mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, specjalista ds. żywienia, diet coach. 

Wieczorami można proponować konsumentom różne dania kolacyjne z warzyw (uważanych za bardziej pracochłonne). Ważne, aby nie były to dania zbyt trudne, zniechęcające.

Półprodukty, porcje gotowe do spożycia

Spożycie warzyw i owoców można zwiększyć poprzez zwiększenie dostępności różnego rodzaju półproduktów skracających czas przygotowania posiłków.
 
- Polacy chcą spożywać więcej warzyw i owoców i poszukują produktów, które w najłatwiejszy sposób mogą wpleść w codzienne menu. Dobrym rozwiązaniem są gotowe półprodukty (myte warzyw, obrane owoce, miksy warzywno- owocowe) oraz minimalnie przetworzone produkty „ready to eat” bez dodatku substancji dodatkowych np. musy warzywno-owocowe jako jednoporcjowe posiłki dla dzieci i dorosłych – dodaje Piskała-Topczewska.
 

- Dla niektórych konsumentów barierą w kupowaniu świeżych warzyw i owoców jest brak możliwości spożytkowania całego warzywa lub owocu. Rozwiązaniem i zachętą dla nich byłyby warzywa i owoce porcjowane

– dodaje Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Przekąski

Przekąski, po które coraz chętniej sięgamy w ciągu dnia dość łatwo można zastąpić owocami. Przykładem filiżanka owoców jagodowych. Idealną i łatwą w konsumpcji przekąską są jabłka.
 
- Konsumenci chętnie sięgaliby po wersje gotowe do spożycia – myte, obrane, pokrojone. A także np. koktajle. Ważne jest zwiększenie dostępności owocowych przekąsek w małych sklepikach i wszędzie tam, gdzie ludzie zaopatrują się w przekąski – zachęca Urszula Krassowska, Dyrektor Public Division, Kantar Polska.

Owoce to idealny składnik deserów i zdrowy zamiennik słodyczy
 
Na podwieczorek najczęściej jedzone są słodycze i desery. Podwieczorek nie jest kojarzony z wytrawnymi przekąskami, a więc także z warzywami. Często (szczególnie w tygodniu) jest jedzony tylko przez dzieci. Owoce dobrze się sprawdzają jako samodzielny deser lub składnik zdrowego deseru. Zdrowe desery zawierają też warzywa np. ciasto marchewkowe, czy buraczane brownie. Produkty: gotowe desery z owoców i warzyw lub z ich dodatkiem; soki, musy i smoothies.
 
Szansą dla owoców jest też drugie śniadanie. Spodziewamy się po nim zastrzyku energii. Mogą go dać owoce, za sprawą świeżość i zawartość cukru. Owoce mogą stanowić drugie śniadanie do szkoły. Dzieci łatwiej przekonać do owoców niż do warzyw.
 
Warzywa są już obecne w większość polskich obiadów. Ich ilość można zwiększyć: podając zupy, dodając warzywa do potraw mięsnych, zmieniając proporcji pomiędzy warzywami, a innymi składnikami.
- Dla jakości naszego życia warto byśmy jedli warzywa i owoce. Ich dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie sprawia, że powinny stanowić połowę tego co spożywamy – podsumowuje Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.


#NBKWiO #WczorajnaTalerzu #KANTAR #KZGPOiW #PolskaSmakuje #KupujŚwiadomie 

KANTAR Belka.jpg

 

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw


POWIĄZANE

Sekrety bezpiecznych transakcji online: Najlepsze praktyki dla użytkowników syst...

Jak wynika z najnowszego sondażu, 76,1% Polaków na co dzień oszczędza na zakupac...

Folia stretch jest niezwykle wszechstronnym materiałem, który ma szereg różnych ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę