Fundacja Agro Woman opublikowała raport z badania „Kobiety w rolnictwie 2025” – pierwszego w Polsce projektu zrealizowanego na tak dużą skalę, który analizuje sytuację, potrzeby i aspiracje kobiet pracujących w rolnictwie. Wyniki wyraźnie pokazują, jak istotna jest rola kobiet w tym sektorze, a jednocześnie, jak często są one pomijane w strategiach firm, programach rozwoju wsi
czy działaniach instytucji.
Kobiety to dziś aż jedna trzecia osób zawodowo związanych z polskim rolnictwem. Ich udział wśród
prowadzących gospodarstwa systematycznie rośnie – w ciągu dekady wzrósł o 5 punktów
procentowych do 30%. Mimo to kobiety wciąż są słabo reprezentowane w organizacjach branżowych
i strukturach decyzyjnych. Tylko 7% rolniczek należy do organizacji rolniczych, co pokazuje jak dużo
jest jeszcze do zrobienia, by w pełni włączyć je w procesy współdecydowania o kierunkach rozwoju
polskiego rolnictwa.
Raport uwypukla jednocześnie ogromny potencjał kobiet w rolnictwie. Ponad 70% rolniczek bierze
udział w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w gospodarstwie, a co piąta robi to całkowicie
samodzielnie. Połowa z nich ma wykształcenie kierunkowe, a 57% ukończyło studia wyższe. To
oznacza, że są to profesjonalne menedżerki gospodarstw rolnych, które podejmują decyzje w oparciu
o wiedzę i analizy, a nie tylko o tradycję czy intuicję.
Z badań w Polsce, ale i Holandii czy Francji wynika, jak pomijane są kobiety w procesie przedstawiania
oferty, docierania do nich jako odbiorczyń produktów czy usług. Biorąc pod uwagę nawet tylko fakt,
jak dużą są grupą „zakupową” i jak wiele decyzji inwestycyjnych w rolnictwie podejmują, jest to
bardzo zaskakujące działanie ze strony firm-dostawców, którzy ograniczają w ten sposób rozwój
swojego biznesu. Uwzględnianie rolniczek po prostu się opłaca i powinno być standardem. – mówi
Karolina Tarnawska, Prezeska Fundacji Agro Woman.
Jednym z najważniejszych wyzwań, które ujawnia raport, jest brak oferty rozwojowej i szkoleniowej
dopasowanej do realiów pracy kobiet w gospodarstwach. Choć rolniczki są świadome potrzeby
edukacji i modernizacji, to aż 46% tych, które nie uczestniczyły w żadnych kursach w ostatnich trzech
latach, wskazuje na brak interesujących i adekwatnych szkoleń. Blisko 20% mówi wprost, że nie ma
na nie czasu z uwagi na ogrom obowiązków – zarówno w gospodarstwie, jak i w domu.
To pokazuje też, jak istotne dla rolniczek są zagadnienia work-life balance, które w debacie o
rolnictwie często w ogóle się nie pojawiają. Tymczasem zapytane o to, na co przeznaczyłyby wolne
środki finansowe, aż 33% badanych wskazuje zdrowie, a 24% marzy o wakacjach. Kolejne blisko 30%
zainwestowałoby w kursy nowych technologii w rolnictwie, a 16% w naukę języka obcego. To
potwierdza, że polskie rolniczki są ambitne, chcą rozwijać siebie i swoje gospodarstwa, ale oczekują
wsparcia dostosowanego do ich realiów.
Jako Fundacja, zebrałyśmy konkretne dane, które po raz pierwszy tak wyraźnie pokazują, jak duży
potencjał – ale i jak konkretne potrzeby – mają kobiety w rolnictwie. Raport to nie tylko diagnoza – to
także sygnał dla firm, instytucji i organizacji: jeśli chcemy realnie rozwijać sektor agro, nie możemy
ignorować rolniczek jako decydentek, innowatorek i klientek. Ich potrzeby to nie nisza – to szansa na
nowy standard w myśleniu o rozwoju. – podkreśla Małgorzata Bojańczyk, Wiceprezeska Fundacji
AgroWoman.
Nie mniej ważnym wątkiem jest równe traktowanie. Choć 58% rolniczek zadeklarowało, że czuje się
traktowane na równi z mężczyznami, aż 42% ma inne doświadczenia, zwłaszcza w kontaktach z
doradcami rolnymi, bankami czy przedstawicielami handlowymi. Zjawiska te są jeszcze bardziej
widoczne wśród kobiet, które samodzielnie prowadzą gospodarstwa.
Raport „Kobiety w rolnictwie 2025” jest dostępny do pobrania na stronie Fundacji Agro Woman
(link). To unikalne opracowanie, które pozwala lepiej zrozumieć sytuację polskich rolniczek i wskazuje
kierunki, w jakich powinny zmierzać programy wsparcia, oferty szkoleniowe czy strategie firm
chcących rozwijać biznes z sektorem agro.
Fundacja Agro Woman to organizacja wspierająca rozwój kobiet w rolnictwie i na obszarach
wiejskich. Realizuje projekty edukacyjne, mentoringowe i badawcze, które mają na celu wzmacnianie
kompetencji zawodowych, liderskich i społecznych rolniczek. Działa na rzecz większej widoczności
kobiet w rolnictwie, ich lepszej reprezentacji w organizacjach branżowych oraz włączania w procesy
decyzyjne w gospodarce rolno-spożywczej. Fundacja buduje platformę wymiany doświadczeń, wiedzy
i dobrych praktyk, łącząc kobiety z sektora agro w całej Polsce.
orpac e-red. ppr.pl
23958548
1