Podczas misji wysokiego szczebla do Japonii Europejskiemu Komisarzowi ds. rolnictwa i żywności Christophe’owi Hansenowi towarzyszyła delegacja 100 wysokich rangą przedstawicieli przedsiębiorstw i organizacji producentów sektora rolno-spożywczego państw członkowskich UE, które mają największy potencjał do współpracy z Japonią. Wśród nich był Jerzy Wierzbicki - prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.
Promocja, prestiż, zrównoważony rozwój, neutralność klimatyczna
Głównym celem misji w Japonii (Tokyo, Osaka), która trwała od 8 do 13 czerwca, była promocja unijnych produktów rolno-spożywczych i technologii wspierających produkcję żywności. Ze względu na zwiększające się spożycie i rosnące zapotrzebowanie na wołowinę w Azji, w tegorocznej edycji wspierano promocję wołowiny wysokiej jakości, stąd też udział w misji Jerzego Wierzbickiego. Japonia to prestiżowy i bardzo wymagający rynek. W trakcie konferencji zorganizowanej przez Komisję Europejską na EXPO 2025 w Osace Wiceminister Rolnictwa, Leśnictwa i Rybołówstwa Takinami Hirofumi podkreślił wagę zrównoważonego rozwoju w rolnictwie i konsekwentnego dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Celem przedstawicieli sektora wołowiny uczestniczących w misji UE było umocnienie obecności wołowiny z UE i Polski na japońskim rynku oraz pokazanie, że nasi producenci potrafią łączyć jakość kulinarną z certyfikacją i działaniami na rzecz klimatu. – Naszym celem było pokazanie, że Polska, jako lider unijnego eksportu wołowiny do Japonii, oferuje produkt nie tylko wysokiej jakości, ale również certyfikowany i wytwarzany w sposób zrównoważony – relacjonuje Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, ekspert ds. rynku wołowiny, inicjator systemu QMP i strategii „Polska Wołowina 2030”, którego udział w misji wysokiego szczebla łączył promocje: zrównoważonej produkcji wołowiny oraz polskiej wołowiny na rynku japońskim.
1/5 unijnej wołowiny eksportowanej do Japonii pochodzi z Polski
W 2024 roku Polska wyeksportowała do Japonii blisko 2700 ton ton mrożonej wołowiny o wartości 15 mln EUR, co stanowiło 20 % wartości eksportu unijnej wołowiny na ten wymagający rynek.
– Misja w Japonii utwierdziła nas w tym, że kierunek wypracowany w strategii rozwoju sektora wołowiny „Polska Wołowina 2030” oparty na produkcji zrównoważonej i systemie jakości QMP, jest zgodny ze światowymi trendami. Polscy przedsiębiorcy , polscy rolnicy już wdrażają praktyki, które w Japonii są standardem – podkreśla Jerzy Wierzbicki. Ekspert ocenił też, że jednym z najbardziej inspirujących podczas tej misi był Projekt „Farm Zero C” zaprezentowany przez Ministra Rolnictwa Irlandii, Martina Heydona, podczas konferencji na EXPO w Osace. Udowadnia on, że redukcja emisji w produkcji wołowiny jest możliwa bez konieczności zmniejszania skali hodowli. – Takie systemowe podejście powinno być inspiracją dla Polski – wskazuje Wierzbicki. Spotkania B2B pozwoliły na nawiązanie kontaktów z interesującymi importerami o dużym potencjale dla zwiększania importu mięsa wołowego z Polski do Japonii. Ułatwią ich kontakty z polskimi przetwórcami, eksporterami.
Najbliższe plany
UE chce budować silną obecność na rynkach w Azji – szczególnie w Japonii, Korei Południowej, Wietnamie. W ramach nowej strategii handlowej podkreślana jest rola eksportu produktów wysokiej jakości jako narzędzia wzmacniania konkurencyjności rolnictwa europejskiego. W trakcie przygotowania są kolejne kampanie promocyjne na rynku japońskim i koreańskim oraz wizyty studyjne japońskich importerów w Polsce. Rozwój marki „Polska Wołowina” ma służyć nie tylko obecności naszego produktu na azjatyckich rynkach, ale rozpoznawalności jego brandu i systemu produkcji.
oprac e-red ppr.pl