aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Zboża z Ukrainy są także w kontenerach kolejowych

16 lutego 2024
Zboża z Ukrainy są także w  kontenerach kolejowych

Zboża z Ukrainy są nie tylko w wagonach do przewozu cementu. W 2023 roku JSC „Ukrzaliznycja” przetransportowała przez terytorium Ukrainy 201 260 TEU (1 TEU to kontener 20-stopowy, średnio 12 ton towaru) ładunków kontenerowych. Prawie połowę z nich stanowiły zboża.

Jak czytamy w publikowanych w różnych ukraińskich źródłach raportach, wolumen przewozów ładunków w kontenerach w 2023 r. był o 34% wyższy niż w roku poprzednim, kiedy przewieziono zaledwie 150 tys. TEU. Jednocześnie w 2021 roku UZ przewiózł 279,8 tys. TEU.

Według nomenklatury towarowej w ubiegłym roku w kontenerach najczęściej przewożono zboża (49%) i metale żelazne (17%)Na kolejnych miejscach plasują się ciasta (14%) i olej (10%).

Eksport przewozów towarów w kontenerach w ubiegłym roku wyniósł 124 tys. 946 TEU (1 TEU to kontener 20-stopowy, średnio 12 ton towaru).

Należy zauważyć, że mówimy o kontenerach towarowych. Natomiast w latach poprzednich UZ raportował przewozy kontenerowe, uwzględniając przewóz pustych kontenerów.

Tym samym, biorąc pod uwagę puste kontenery, UZ przewiózł w 2022 r. 257,2 tys. TEU, w 2020 r. 425 tys. TEU, w 2019 r. 384 tys. TEU, a w 2018 r. 334,9 tys. TEU.

„Obecnie 22% całkowitego wolumenu załadowanych kontenerów przewożonych koleją przez terytorium Ukrainy jest przewożony taborem Ukrzaliznytsia SA” – podkreślono w poście.

Kluczowymi graczami na rynku kolejowych przewozów kontenerów są także polski operator Laude; ukraińska firma Levada-Cargo, która jest współwłaścicielem Terminalu Kontenerowego Mostysk. Wśród prywatnych firm zajmujących się kontenerami intermodalnymi (klasyczne kontenery, które można przewozić na statkach morskich linii kontenerowych) prym wiedzie firma N'UNIT, posiadająca terminale w Kijowie, Dnieprze i Charkowie, a także świadcząca usługi „Mostyska „terminal ze znaczną częścią załadunku. Ten ostatni w 2023 roku przeładował ponad 72,4 tys. TEU ładunków kontenerowych. Główny wzrost nastąpił w drugiej połowie roku i nadal nabierał tempa. O wzroście wskaźników mówi także firma N'UNIT: „Wolumen przewozów w 2023 roku wzrósł około dwukrotnie w porównaniu z 2022 rokiem i zbliżył się do poziomu przedwojennego”. Według Laude w 2021 r. przewieziono 104 300 TEU, w 2022 r. 61 200 TEU, a w 2023 r. 89 300 TEU.

Uruchomiony 30.04.2021r. Mostyska Container Terminal położony jest blisko kolejowego przejścia granicznego Mościska-2 — Medyka i autostrady M11. Budowa terminalu to odpowiedź na rosnący ruch pociągów kontenerowych między Europą a Ukrainą, a także rozwojem połączeń Chiny – UE.

Nowy terminal posiada dwa magazyny (5000 m2 i 2000 m2), 8 ramp do załadunku samochodów, depo kontenerowe (400 TEU). W obiekcie możliwa jest konsolidacja ładunków spaletyzowanych, obsługa przewozów samochodowych na ostatniej mili i zmiana szerokości toru między rozstawem europejskim a szerokotorowym.

Mimo wojny nie przestajemy i nadal inwestujemy w gospodarkę Ukrainy. W 2024 roku planujemy zwiększyć moce produkcyjne terminala dzięki poszerzeniu obszarów eksploatowanych do przeładunku i składowania kontenerów, a także aktywnie rozwijać przewozy przeciwnaczepowe pomiędzy terminalem a krajami UE jako alternatywę dla transportu drogowego, – powiedział Dmytro Kobzar, dyrektor generalny Mostyska Container Terminal.

Projekt jest kontynuacją rozwoju szybkich intermodalnych połączeń kolejowych między Ukrainą a Unią Europejską. Global Ocean Link uruchomiła ten terminal.

Z tego wynika jednoznacznie, że cały projekt importu do Europy artykułów rolno-spożywczych z Ukrainy, to przemyślana i długofalowa inwestycja na gigantyczne pieniądze. To gra potężnych interesów, do których dorabiane są polityczne decyzje zapadające w Brukseli.

Teraz bardziej zrozumiałe są wczorajsze stwierdzenia polskiego ministra rolnictwa Czesława Siekierskiego, który w wywiadzie dla Onet.pl stwierdził— Rolnicy mają trzy postulaty. Chcą, by Polska natychmiast zamknęła granicę z Ukrainą na minimum miesiąc. Żądają, byśmy natychmiast jako kraj wycofali się z unijnego "zielonego ładu" oraz by rząd szybko wprowadził środki pomocowe na dopłaty i skupy interwencyjne w rolnictwie...Granicy zamknąć nie możemy. To nie wchodzi w grę- stwierdził kategorycznie Siekierski.

NSZZ RI Solidarność, pozostałe organizacje rolnicze i nigdzie nie zrzeszeni rolnicy będą więc sami musieli bronić swoich interesów i zamknąć granicę w każdym miejscu, bo rząd Polski tego na pewno nie zrobi.

 


oprc, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

15 maja Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oficjalnie poinformował o odwołaniu przeta...

Zapraszamy do udziału w trzeciej edycji kampanii "Lowe Krowe"! Poprzednie edycje...

Trądzik oraz inne niedoskonałości skórne to nie tylko problem estetyczny, ale ró...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę