Około 40 proc. produktów mleczarskich sprzedawane jest poprzez duże sieci handlowe i z każdym rokiem ten udział rośnie. Branża mleczarska chce współpracować z hipermarketami, choć stawiają one różne warunki, a głównie naciskają na obniżanie cen - poinformowała w piątek dyrektor biura zarządu Związku Prywatnych Przetwórców Mleka (ZPPM) Elżbieta Nitecka.
W piątek odbyła się konferencja poświecona współpracy branży mleczarskiej z sieciami handlowymi. Głównym tematem była umiejętność porozumienia się producentów z dystrybutorami, tj. sztuka negocjacji.
Nitecka zaznaczyła, że ZPPM, skupiający 30 firm z branży mleczarskiej, jest otwarty na wszelkie działania oparte na wzajemnym poszanowaniu praw i budowaniu partnerskich relacji, jednak obecnie "trudno jest mówić o satysfakcji czy zadowoleniu ze współpracy z dużymi sieciami handlowymi".
Podkreśliła, że opinia wielu zakładów mleczarskich jest negatywna ze względu na to, że sieci hurtowe dążą do maksymalnego obniżania ceny produktu, a to prowadzi do strat.
Zdaniem Niteckiej, należałoby zmienić sposób współpracy wyrażany w umowach handlowych. Często umowy zawierane są tak, że nierównomiernie rozkładają zobowiązania stron. Jednak, jak wynika z doświadczeń Związku, negocjacje umów są możliwe.
Zdarza się jednak, że dostawcy (którzy poprzez umowę z siecią otrzymują dostęp do szerokiego kanału dystrybucji) postawieni przed wyborem, że muszą podpisać umowę o określonym kształcie i dostarczać towar lub nie podpisać i nie dostarczać, akceptują propozycje sieci handlowych - zauważyła Nitecka.
Przedstawiciel Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, reprezentującej duże sieci handlowe, Marek Marzec uważa, że współpraca z branżą mleczarską układa się wyjątkowo dobrze. Michał Piłat z firmy Zott Polska potwierdził, że sieci są bardzo ważnym partnerem dla jego firmy. Ważne jest zachowanie stosunków partnerskich, ale jest to możliwe, jeżeli obie strony są przygotowane go negocjacji.
W opinii dr Hanny Górskiej-Warsewicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, rola hiper- i supermarketów oraz sklepów dyskontowych w dystrybucji produktów mleczarskich będzie rosła. Dzięki tym sieciom artykuły mleczarskie są łatwo dostępne na rynku, a po drugie są tańsze niż w w małych sklepach.
Jak podkreśliła Górska-Warsewicz, by być mocnym partnerem dla sieci handlowych, producenci powinni posiadać mocne marki własnych produktów. Wtedy to producenci mogą dyktować warunki hipermarketom, które będą zainteresowane sprzedażą produktów, których domagają się klienci.